På gårdsiden er der dog en lille detalje, en balkon. Vi formoder, at denne var en af de oprindelige to balkoner, der var sat på facadens yderste fag, men som under ombygningen i 1756 blev flyttet hertil.
Hovedtrappen efter istandsættelse og sikring.
Vinduer og port er nu okkergule. Vi undersøgte vinduerne og konstaterede, at rammerne i stuen stammer fra efter år 1900, og alle vinduer er siden afrensede. Vi kunne derfor ikke være sikre på den oprindelige farve. Vi fandt dog okkergul i lod- og tværposte og på karme indvendigt i de nedre farvelag, og vi ved, at Fortling anvendte farven i andre værker.
Gårdsiden, der fremstår helt anderledes nedtonet i modsætning til facadens pragt. Facaden efter den store modernisering i 1756. Facaden, der er vist i ”Den danske Vitruvius”, viser tydeligt, at der har været en farveforskel mellem pilastre og vinduesfag – antageligt for at øge reliefvirkningen. Vores restaureringsholdning om at følge det udtryk, som bygningen havde efter Fortlings ombygning, betød derfor, at vi genskabte denne farveforskel.
Tegning fra Hafnia Hodierna, 1748 af Johan Jacob Bruun / Lauritz de Thurah. Det oprindelige palæ tilskrives arkitekt Lambert van Haven (1630-1695) og var opført i tidlig hollandsk barok. Facaden stod i rød blank mur, der oprindeligt var kalket rødt med opstregede, hvide fuger i skabelonteknik mellem pilastrene. Facaden havde markant hovedgesims med trekantgavl båret af pilastre med baser og kapitæler.