Sjømannskirken

NY NORDISK

Vi har ophøjet kirkens stramme, modernistiske udtryk og funktionalitet. En ny lysskulptur samler kirkerummet og menigheden under sig.

Adresse

Ved Mønten 9, København

Bygherre

Kong Haakons Kirke

Areal

1.600 m²

Færdiggjort

2018

Ydelser

Totalrådgivning / Byggeledelse / Tilsyn

Sjømannskirken – Kong Haakons Kirke – i København fra 1958 er tegnet af den norske arkitekt Carl Corwin og er en af 32 norske sømandskirker i udlandet. Kirken er et fint eksempel på den nordiske modernisme tilføjet tydelig inspiration fra Frank Lloyd Wrights amerikanske modernisme. Arkitekturen var dog efterhånden udvisket og funktionaliteten slidt og forældet. Som et levende hus, i brug alle ugens dage med et væld af forskellige aktiviteter, havde kirken behov for en bredspektret indsats.
 
Vi fremhævede kirkens arkitektoniske kvaliteter i en restaureringsholdning og udstak rammerne for en ombygning, der skulle forbedre flow og rumlige forbindelser – gennem en forbedring af de funktionelle og logistiske kerneområder. Vi opdaterede brandstrategien og forbedrede indeklimaet gennem en opgradering af de tekniske installationer. De akustiske forhold blev løftet gennem nye, nøje udvalgte overflader til gavn for den hyppige brug af kirken til mindre koncerter og større forsamlinger.
 
Vi forbandt det centralt placerede, og nu udvidede, industrikøkken med en café, og vi etablerede en lift i en ny diskret indbygget betonkerne. Liften sammenkobler køkken, forsamlingsrum og oplagringsrum i kælder, og udgør en optimeret sammenkobling af de bagvedliggende funktioner. De udadvendte funktioner i forstue, pejsestue, festsal og kirkerum fik opgraderet deres fælles omdrejningspunkt, caféen, der fungerer som butik med norske varer og delikatesser. I festsalen tilføjede vi med ny indretning en øget fleksibilitet, så rummet nu nemt kan tilpasses forskelligartede arrangementer. Det store greb i ombygningen er rundet af med en opdatering af overflader og inventar, som nu harmonerer med rummene og lægger sig i tråd med den nordiske modernisme — enkle og varme materialer understreger den hjemlige, hyggelige ånd i det imødekommende hus.
 
I den flydende forbindelse af rum skiller selve kirkerummet sig ud. Som den traditionelle stavkirkes midterrum er det højt og danner en lodret akse mellem himmel og jord – vandret har det form af en kreds, menigheden samler sig omkring. Vi har specialdesignet en lysskulptur til rummet, der baserer sig på netop disse linjer; en horisontal cirkel, der samler menigheden under sig og tre vertikale bånd, der er forbundet med cirklen og peger opad.
 
Kirken står nu lysende klar med sit særegne arkitektoniske udtryk og er et velfungerende, levende hus, der fleksibelt kan samle sin menighed om stort og småt – om alt mellem himmel og jord.

Vi har designet lysskulpturen fra bunden. Den er udført som ”perler på en snor” i profileret, laserskåret akryl, og selve snoren er et bånd af LED i en varm tone. Perlerne fungerer som prismer, der både bryder lyset og reflekterer rummet.
Kig fra hovedindgangen gennem forstuen, cafeen og pejsestuen – ned til festsalen.
Vi har specialdesignet bænken, der er indbygget under de fine vinduespartier.
Pejsestuen med festsalen i baggrunden. Foldedøre kan adskille pejsestuen fra festsalen, og festsalen fra kirkerummet.
Vi har vedligeholdt det oprindelige, gyldne stråtapet med lapper af samme type tapet fra producenten i Norge.
Cafeens disk og reoler er ét stort specieldesignet møbel i mørk mahogni, som udgør en ny kerne i den restaurerede kirke.
Festsalens interiør kan fleksibelt tilpasses forskellige arrangementer.