Marts

Robusthed og genbrug på efterskolen

Udvalgt af

Magnus Mellgren
Robusthed og genbrug på efterskolen

Om månedens

Her finder du hver måned mening på ny i en bygning, et rum og en detalje — udvalgt på skift af os i Over Byen.

"Vi fik til opgave at designe nye elevværelser på Tømmerup Efterskole, hvor vi tog højde for de eksisterende forhold og genbrugte så mange dele som muligt og ellers kun supplerede med genbrugte og upcyclede elementer.

Vi besøgte eleverne for at høre og analysere deres behov, og vi fik en række behov fra skoleledelsen. Opbevaring var noget, der var en stor efterspørgsel på, og at rummene skulle være robuste og holdbare til et hårdt slid.

Der skal sove to-tre personer på værelserne, og i virkeligheden vil man ikke have, at værelserne er særligt interessante, så eleverne i stedet bruger fællesarealerne og er sammen der. Værelserne skal så være det sted, man har lyst til at trække sig tilbage til og lade op.

De eksisterende værelser virkede meget tilfældigt indrettet uden sammenhænge, alle møbler var løse og kunne i princippet flyttes rundt. Køjesengen var suppleret med en ekstra boksmadras.

Tanken var at lave rummet meget mere interessant og planlagt, så de kun 14 kvadratmeter blev udnyttet bedre. Vi inddelte værelset i zoner, så der nu er en ankomstzone, en arbejdszone, en opbevaringszone og en sovezone. Vi har farvesat værelserne med tre farver; en let lys top øverst på væggen, en mørkere farve nederst og en helt mørk til det enkelte møblement og detaljer.

Hver elev har en seng, der er deres ”private space”, det understøtter vi i designet. Vi designede en ny tredje seng, der er inspireret af den eksisterende køjeseng for at skabe sammenhæng. Da sengen står frit, uden noget over sig, har vi gjort den ekstra høj og tilføjet en sengehest, så de andre beboere og gæster ikke kommer til at bruge den som sofa, men at sengen forbliver ”private space”. De to andre senge har ligeledes ”sengeheste”, så man kun kan sidde en person på sengen. Hver seng har desuden fået en lille privat hylde.

Vi genbrugte skabene ved at upcycle lågerne og tilføje hylder over, så skabet blev indbygget på hele den ene væg og indkranser håndvasken. For fodenden af køjesengen opsatte vi endnu et skab, der skærmer sengene og giver privatliv og skærmer indblik fra gangen.

Det, der har været specielt her, er, at normalt så tegner vi noget, vi ønsker os, men her handler det om, hvad vi kan skaffe genbrugt og så forme det. Så en dialog med håndværkerne var vigtig, omkring hvad der var muligt at skaffe, og hvordan det kunne formes.

Designprocessen har været meget anderledes end det, vi ellers laver, men det er enormt givende at arbejde med genbrug og upcycling. Genbrug på den her måde giver begrænsninger — det kan både skabe magi og total forvirring, når man er afhængig af, hvad man kan få. Men der er en tilfredsstillelse i at genbruge, recycle og give gamle dele nyt liv, og derfor er elevværelserne på Tømmerup Efterskole månedens rum i marts.
"

SE PROJEKTET HER →

Udvalgt af

Magnus Mellgren
Robusthed og genbrug på efterskolen

Vi fik til opgave at designe nye elevværelser på Tømmerup Efterskole, hvor vi tog højde for de eksisterende forhold og genbrugte så mange dele som muligt og ellers kun supplerede med genbrugte og upcyclede elementer.

Vi besøgte eleverne for at høre og analysere deres behov, og vi fik en række behov fra skoleledelsen. Opbevaring var noget, der var en stor efterspørgsel på, og at rummene skulle være robuste og holdbare til et hårdt slid.

Der skal sove to-tre personer på værelserne, og i virkeligheden vil man ikke have, at værelserne er særligt interessante, så eleverne i stedet bruger fællesarealerne og er sammen der. Værelserne skal så være det sted, man har lyst til at trække sig tilbage til og lade op.

De eksisterende værelser virkede meget tilfældigt indrettet uden sammenhænge, alle møbler var løse og kunne i princippet flyttes rundt. Køjesengen var suppleret med en ekstra boksmadras.

Tanken var at lave rummet meget mere interessant og planlagt, så de kun 14 kvadratmeter blev udnyttet bedre. Vi inddelte værelset i zoner, så der nu er en ankomstzone, en arbejdszone, en opbevaringszone og en sovezone. Vi har farvesat værelserne med tre farver; en let lys top øverst på væggen, en mørkere farve nederst og en helt mørk til det enkelte møblement og detaljer.

Hver elev har en seng, der er deres ”private space”, det understøtter vi i designet. Vi designede en ny tredje seng, der er inspireret af den eksisterende køjeseng for at skabe sammenhæng. Da sengen står frit, uden noget over sig, har vi gjort den ekstra høj og tilføjet en sengehest, så de andre beboere og gæster ikke kommer til at bruge den som sofa, men at sengen forbliver ”private space”. De to andre senge har ligeledes ”sengeheste”, så man kun kan sidde en person på sengen. Hver seng har desuden fået en lille privat hylde.

Vi genbrugte skabene ved at upcycle lågerne og tilføje hylder over, så skabet blev indbygget på hele den ene væg og indkranser håndvasken. For fodenden af køjesengen opsatte vi endnu et skab, der skærmer sengene og giver privatliv og skærmer indblik fra gangen.

Det, der har været specielt her, er, at normalt så tegner vi noget, vi ønsker os, men her handler det om, hvad vi kan skaffe genbrugt og så forme det. Så en dialog med håndværkerne var vigtig, omkring hvad der var muligt at skaffe, og hvordan det kunne formes.

Designprocessen har været meget anderledes end det, vi ellers laver, men det er enormt givende at arbejde med genbrug og upcycling. Genbrug på den her måde giver begrænsninger — det kan både skabe magi og total forvirring, når man er afhængig af, hvad man kan få. Men der er en tilfredsstillelse i at genbruge, recycle og give gamle dele nyt liv, og derfor er elevværelserne på Tømmerup Efterskole månedens rum i marts.

SE PROJEKTET HER →

projekter

SKRIV DIG OP TIL VORES NYHEDSBREV

Vi sender nyhedsbreve når vi har noget vigtigt at fortælle, typisk en gang om måneden. Du kan til enhver tid afmelde nyhedsbrevet